Motosikal 2 stoke terakhir 150cc ( HONDA NSR, YAMAHA TZM DAN KAWASAKI KIPS )
Tiba-tiba dapat idea nak post pasal moto 2stroke terakhir 150cc
(Honda NSR , Yamaha TZM dan Kawasaki KIPS.)
3 motor 2 stroke ni ada perbezaan dia, mari kita nilaikan di bawah.
1. Honda NSR 150RR
Motor ni masih ada lagi keluar kat Singapura, keluar dari kedai dengan COE lagi 5-10 tahun kondisi luar nampak lawa, kondisi dalam ada kelawar agak nya.
Model : NSR 150 RR
Engine type : single cylinder, two stroke
Engine size : 149cc
Bore x stroke : 59 x 54.5
Compression : 6.8 : 1
Horsepower : 37ps at 10,000 rpm
Torque : 2.74 kg-m at 9,000 rpm
Gearbox : 6 speed return
Ignition : Electronic CDI unit
Length : 1,970 mm
Width : 685 mm
Height : 1,060 mm
Wheelbase : 1,355 mm
Weight : 120.9 kg
Tire size : (F) 90/80-17, (R) 110/80-18
nsr boleh tahan power dia cuma rim belakang dia 18" agak cacat sikit untuk si penunggang, kebanyakan ah-beng2 cina singapura yang minat dengan motor ni.
2.Kawasaki KIPS 150rr
Motor 2 stroke ni paling latest di Singapura dalam kategori sportbike, di keluarkan model 2008 yang paling terakhir daripada kedai dengan barang2 standard.
Type of Machine : 2 Step, Crankcase Reed Valve, kips, RIS
Displacement : 148 cc
Max power : 22.1 KW (30 PS) @ 10.500 rpm
Max torque : 9,000 rpm
Bore x Stroke : 59.0 x 54.4 mm
Compression Ratio : 7.2:1
Karburator : Mikuni VM 28
Starter System : Kick Starter
Transmission : 6-Speed constant mesh, return shift
Operating : N-1-2-3-4-5-6
Type Reduksi : Primary Gear
Final Drive : Chain Drive
Ratio reduction : 2785 (39/14)
Drive Ratio 7.7836 @ Top Gear
CDI : Ignition system
Burning Oil : Injection System
Cooling system : Water cooling system / radiator
Oli Machine Capacity : 1.2 liters
Lubricant Transmission : 0.87 liters
Tank Capacity : 11.5 liters
Plug : NGK B 9 ECS
Dimension
Length x width x height : 1.965 x 1.075 x 725 mm
Distance wheel axis : 1.300 mm
Proximity to Land : 131 mm
High seat : 780 mm
Weight : 124.5 kg
Frame Type : Double Cradle Frame
Suspension : Front Telescopic
Suspension : Rear Monoshock
Front : Twin Pot brake disk
Rear brake : Twin pot disc
Front tire : 90/90 - 17 "49s
Rear tire : 110/80 - 17 "57s
Cast Aluminum Wheel : Rim Wheel Aloy
Motor ni memang syiok kalau main power valve kat Johor, tapi kat Singapura Traffic police akan pandang mata merah kat ni, tahu kenapa?
Standard speed 180km dengan buka power valve, boleh open kat JB je kalau kat Singapura no sorry, relax sua.. 90km/h je kat expressway(SG)/highway(MY). Dia cekik minyak kuat, 1 liter leh bawa sejauh 26km je, tak banyakkan, tapi 2T setiap 1 liter boleh tahan dalam 4 kali full tank habis baru top up.
3.Yamaha TZM 150
Motor lama yg masih ada lagi penunggangnya di Singapura, Motor setan dajjal iblis.
spark plug : br9es
clutch type: wet multiple disc
transmission:
primary reduction system: holical gear
primary reduction rayio : 51/18 ( 2.833 )
secondary reduction system : chain drive
secondary reduction ratio : 49/16 ( 3.063 )
transmission type : constan mesh 6-speed
operation : left loot opeation
gear ratio : 31/17 ( 2.883 )
29/16 ( 1.813 )
26/19 ( 1.368 )
24/21 ( 1.143 )
23/23 ( 1.000 )
21/24 ( 0.575 )
chassis:
frame type: double cradle
caster angle : 25.0*
trail: 86mm
tyre:
type: tubeless
size: front: 90/80/17
rear: 110/80/17
manufacturer: front: I.R.C
rear : I.R.C
type: front: nf42
rear : nr48
Yamaha TZM 150 dikenali sebagai Highway Super Star cuma TZM ni masalah pada power valve yg suka bocor apabila motor kerap dibawa laju, sparepart tak perlu dirisaukan kerana banyak yang local cuma nasib lah pakai kejap atau lama dan TZM ini ramai mengelarkannya moto manja dan sesiapa memakainya sayangi lah block anda sebab block TZM tidak boleh di rebore.
No comments:
Post a Comment